Træning i udvikling af self-compassion – egenomsorg og selv-medfølelse

Compassion Focused Therapy er den nyeste bølge inden for kognitiv terapi. CFT bygger på den nyeste forskning om, hvordan vores psyke og hjerne fungerer. Der tages udgangspunt i evolutions-, social- og tilknytnings-psykologien.

Jeg arbejder med metoder og modeller til forståelse af skam-følelse og selvkritik samt betydningen af med-følelse, som en stærk helende kraft.

Der er fokus på udvikling af egenomsorg og selv-medfølelse.

Hvordan reagerer du typisk på stress, vanskeligheder i livet, følelsen af at blive afvist, fysiske eller økonomiske problemer?

Når noget går galt, reagerer de fleste af os instinktivt med at finde fejl hos os selv. Dette burde ikke være sket! Hvad er der i vejen med mig? Hvorfor sker sådan noget altid for mig? Hvorfor kan jeg ikke klare sådanne situationer? Hvorfor er jeg sådan et pjok?

Med den tendens vi har til at være selv-kritiske øges vores oplevelse af nederlag, af ikke være god nok, af ikke kunne magte situationer eller tackle problemer. Når den kritiske selv-snak er begyndt, så er den svær at stoppe, og vi lægger ikke fingrene i mellem, kritikken kommer råt for usødet, ofte uden vi selv opdager det, alt i mens vi får det værre og værre.

Men hvordan ville det være, hvis vi i stedet prøvede at berolige og trøste os selv? Det handler om, at lære at give sig selv den varme og omsorg, som vi helt naturligt giver andre, men som er meget vanskelig at give sig selv.

Selv-medfølelse er en færdighed, der kan læres af alle, selv de, der ikke fik nok kærlighed i barndommen, eller som finder der pinligt eller næsten umuligt at være medfølende og venlig overfor sig selv.

Forskning har vist, at selv-medfølelse forbedrer vores følelsesmæssige velvære, øger vores oplevelse af lykke, reducerer angst og depression.

I Compassion Focused Therapy er foklus på:
– Hvordan vores hjerne fungerer
– Om social- og tilknytningspsykologien.
– Hvordan vores følelsesreguleringssystemer fungerer
– Hvordan du kan være mindre hård ved dig selv
– Hvordan man kan håndtere svære følelser
– Hvordan du kan motivere dig selv
– Hvordan mindfulness og compassion kan hjælpe dig til et godt liv!